blog motoryzacyjny

Piątek, 26 Kwietnia 2024

Spis Treści X

Zbieżność kół
ważna sprawa

Zima odeszła na dobre, co oznacza zmianę ogumienia zimowego na letnie. Wielu kierowców decyduje się na zakup nowych opon, co należy dokładnie przemyśleć.

Kupić nowe?

Gdy pamiętamy z zeszłego sezonu problemy z prowadzeniem pojazdu mimo wyważonych kół, chcemy przy wymianie założyć nowe ogumienie. Może okazać się to jednak niekonieczne i problem tkwi w czymś innym, dlatego nim zdecydujemy się na niepotrzebny wydatek skierujemy swoje kroki do wulkanizatora, upewnijmy się czy nasz pojazd posiada odpowiednią zbieżność. Geometria kół jest niczym innym jak katem ustawienia kół względem siebie. Najprościej mówiąc, kąt skrętu w kole lewym musi być identyczny jak w kole prawym – mówiąc o przedniej osi. Musimy mieć na uwadze, że istnieją konstrukcje wyposażane w regulację nachylenia kół. Zachowanie odpowiedniej geometrii kół jest kluczowe w eksploatacji pojazdu.

Czym objawia się utracona geometria?

W przypadku braku geometrii na przedniej osi, kierujący może odczuć drgania kierownicy, trudność w utrzymaniu pojazdu w linii prostej. Kierownica będą w nienaturalnej pozycji, gdy koła pojazdu ustawione w kierunku jady na wprost, a kierownica znajduje się w pozycji skręconej. Niekiedy pogłębiający się brak ingerencji w układ kierowniczy drastycznie pogarsza stan ogumienia. Wypaczone opony, nie nadają się do ponownej eksploatacji. To też przed wymianą należy skontrolować stan opon, które mają zostać wymienione. Każde uchybienie w bieżniku starej opony może oznaczać brak zbieżności. Uszkodzenie zawieszenia, wyeksploatowane łączniki czy też brak odpowiedniego ciśnienia w oponie przełożą się na nierównomierne zużycie bieżnika. Kat zbieżności oraz rozbieżności mieści się w przedziale +/- 3 stopnie. Rozbieżność, oznacza gdy koła rozchodzą się na boki, natomiast zbieżność gdy koła schodzą się do środka.

HOME

TOP