blog motoryzacyjny

Wtorek, 25 Kwietnia 2017

Spis Treści X

Wał korbowy
Konwerter ruchu posuwistego w ruch obrotowy...

Jak to rozumieć?

Niezmienny od lat

Wał korbowy odpowiada za konwertowanie ruchu posuwistego w ruch obrotowy. Jak to rozumieć? Tłoki odpychane przez wybuchy paliwa napędzają za pomocą korbowodów- wał. Wał za sprawą sprzęgła przekazuje moc do skrzyni biegów, skrzynia biegów na koła. Mechanizm stosunkowo prosty, w zasadzie działania nie zmienny od dziesięcioleci. Odpowiednim modelem – chociaż nie podręcznikowym, jest wizualizacja cyklu pracy wału na przykładzie dwukołowego pojazdu zwanego rowerem. Pedały oraz dźwignie łączone z zębatką tworzą wał korbowy. Przeciwlegle pedały będą czopem wału.Wygląda na to, że nasz wał korbowy – pedały dysponują dwoma tłokami – naszymi stopami. Zębatka jest ułożyskowana w ramie – podobnie jak wał korbowy. Wszystko się zgadza. Naciśnięcie pedału – wybuch paliwa na tłoku spowoduje przekazanie mocy na koła. W tej samej chwili pedał – tłok, który znajduje się przeciwlegle – na dole. Nie będzie przekazywał energii, lecz będzie zmierzał ku górze. Cykl się powtarza. Jedziemy. Oczywiście, precyzja oraz niewiarygodne ciśnienie oleju miedzy elementami – panewki, wał, korbowód odróżniają te dwa rodzaje napędu. Wał korbowy jest fundamentalny dla pracy silnika tłokowego. Mimo nowych rozwiązań w motywach zasilania silników – wal korbowy technologicznie pozostaje bezimienny.

HOME

TOP