blog motoryzacyjny

Czwartek, 23 Lutego 2017

Spis Treści X

Wyciek oleju
co teraz?

Wygląda strasznie i kojarzy się z najgorszym, lecz nie jest to tragiczna awaria silnika.

Czy to już awaria?

W Polsce zdecydowaną większość samochodów używanych tworzą modele kilkuletnie. Nie jest to nic złego w użytkowaniu pojazdów z rynku wtórnego. Szczęście posiadacza auta nieawaryjnego w dobie wysilonych niskolitrarzowych jednostek nie ma końca. Nim jednak nasze auto okrzykniemy najmniej awaryjnym pojazdem w regionie – sprawdźmy je. Niekiedy wzorowo pracujący motor może pozostawić po sobie wspomnienie w postaci kropek płynów na asfalcie. Należy wspomnieć, że to nie świadczy o potencjalnej awarii jednostki bądź przekładni. Dopóty nie zostanie obniżony poziom substancji smarującej do minimum – nie ma mowy o awarii. Szczelny silnik w praktyce nie oznacza że na jego powierzchni nie pojawią się drobne ślady oleju. Mówimy wówczas o moczeniu eksploatacyjnym.

Powody i solucje

Niestety wiele jednostek jest poddana ekstremalnym przeciążeniom. Źle dobrany olej skutecznie wypłucze uszczelki, co zaowocuje moczeniem z każdego miejsca, w którym są uszczelki – łączenie brył silnika, przekładni. Nieprawidłowe dokręcenie filtra oleju sprawi, że moczenie z gwintu filtra będzie obfite. Jak radzić sobie z wyciekami? Reguły nie ma. Cudowne preparaty nie pozwolą na załatanie wycieku, a jedynie utrudnią jego wykrycie. Należy nadmienić, że zabrudzenie podłoża olejem podlega wykroczeniu i jest wysoko karalne. Jeśli wycieki dotyczą uszczelnień jakimi są simmeringi – można je zwyczajnie wymienić, co nie stanowi problemu. Jeśli mowa o łączeniach np. w skrzyni biegów, sytuacja wymaga wyciągnięcia skrzyni z pojazdu, co samo w sobie jest sporym wyzwaniem, oraz rozkręcenie jej na części pierwsze. Wymiana uszczelek jest jedynym wyjściem. Wiele polskich konstrukcji powojennych chociażby takich jak silnik M-20 użyty w Warszawie, czy później w Nysach zaledwie po przejechaniu kilkuset kilometrów od fabryki nosił ślady pokaźnych wycieków. Było to akceptowalne, ze względu na prostą i niedopracowaną konstrukcję bloku. Ciekawostką jest, że powstawały instalacje chłonne, jak miski montowane pod zawieszeniem, a w nich materiał który pochłaniał wciekający olej.

HOME

TOP