blog motoryzacyjny

Środa, 24 Maja 2017

Spis Treści X

Kolory spalin
Co oznaczają?

Wydalane spaliny z jednostki napędowej mogą dostarczyć wiele niezbędnych informacji potrzebnych do zlokalizowania potencjalnej awarii. Zwiastujące awarię spaliny są produktem ubocznym pracy silnika, to też kolor oraz gęstość nie mogą odbiegać od normy.

Umiejętność rozpoznawania spalin nie należy do skomplikowanych czynności. Wystarczy obserwacja kłębów spalin wydobywających się z wydechu. Kierowca dysponujący taką wiedzą przeciwdziała niekorzystnemu wpływowi czasu na uszkodzony silnik. Im szybciej awaria zostanie wykryta tym, większe prawdopodobieństwo uniknięcia niepotrzebnych wydatków w warsztacie.
Co oznaczają odpowiednie kolory:

Biały:

Biały kolor dymu, może oznaczać dwie różne rzeczy to znaczy, że pojazd jest w pełni sprawny, ponieważ w układzie wydechowym zbiera się nadmierna ilość pary wodnej, która po dłuższym czasie działania silnika zostaje wydalona.

Podczas dłuższego wydalania się białych spalin mogła ulec uszkodzeniu uszczelka pod głowicą lub sama głowica. Zauważyć można przez to:
– nierówną pracę silnika,
– spadek mocy,
– ubytek płynu chłodniczego,
– utrudniony zimny start silnika

Niebieski:

Niebieskie kłęby dymu, mówią o spalaniu oleju przedostającego się do komór silnika. Uszkodzone mogą być :
– pierścienie tłokowe,
– gładzie cylindrów,
– turbosprężarka

Ostatnia awaria bywa bardzo niebezpieczna zarówno dla silnika jak i pasażerów. Zjawisko „rozbiegania diesla” stanowi ważny powód skontrolowania stanu uszczelniaczy turbosprężarki.

Czarne:

Silnik diesla wydziela czarne spaliny, które nie świadczą o żadnych usterkach czy awariach. Tworzą się wtedy, gdy silnik zostaje uruchomiony lub zwiększa się moc. Gdy ujawnione zostają podczas spokojnej podróży, świadczy to o możliwości rozregulowania bądź awarii układu wtryskowego.

Należy, dokonać wymiany bądź regeneracji:
– pompy wtryskowej,
– wtryskiwaczy,
– układu oczyszczenia spalin,

Uszkodzone są, wtedy:
– turbosprężarka,
– gumowe rury od intercoolera, które są nieszczelne,

Z silnikami benzynowymi mamy rzadziej problem z czarnym dymem, gdyż w ich przypadku czarna barwa oznacza na problem z układem sterowania jednostką napędową. Do silnika jest dostarczane zbyt duża ilość paliwa.

Szary:

Silnik otrzymuje zbyt bogatą dawkę mieszanki paliwowo-powietrznej, z powodu uszkodzenia czujnika temperatury, co oznacza wydzielanie szarego dymu.

HOME

TOP