blog motoryzacyjny

Środa, 24 Maja 2017

Spis Treści X

Od technicznej strony o upałach…
Czy warto martwic się o temperaturę silnika?

Warunki pogodowe maja znaczący wpływ na to, co dzieje się pod maską samochodu.

Ze skrajności w skrajność

Ostatnio w Polsce panują rekordowe upały. Warunki pogodowe maja znaczący wpływ na to, co dzieje się pod maską samochodu. Czy warto martwic się o temperaturę silnika? Każdy kierowca zdaje sobie sprawę, że do niego należy monitorowanie wskaźników na desce rozdzielczej. Ze względu na to jest on odpowiedzialny za stan techniczny auta. Zaniedbanie śledzenia podstawowych sygnałów, jakie „daje” nam auto może skończyć się poważną awaria i w konsekwencji, remontem.
Wysoka temperatura znacząco utrudnia korzystanie z najwspanialszego środka lokomocji, samochodu. Nim będziemy powtarzać znane już fakty, o zmianie płynów w układzie chłodzenia, zacznijmy od strony technicznej.

Taki mamy klimat

Silnik generuje ciepło. Dużo ciepła. Na przestrzeni dziesięcioleci zmiany klimatyczne uległy zmianom (oczywiście, nie tak drastycznie, jak stan Polskich dróg) Znaczący postęp technologiczny usprawnił działanie układu chłodzącego.Układ chłodzenia jest projektowany w taki sposób, by sprostał skrajnym temperaturom. Jasnym jest, że pojazd codziennego użytku nie zdobędzie koła podbiegunowego oraz nie sprosta piaskom pustyni. Nie mniej jednak temperatury powietrza na minusie nie przekraczające – 50 stopni Celsjusza nie stanowią dla silnika zagrożenia. Pod warunkiem przestrzegania zmiany płynów eksploatacyjnych. Zimny silnik – najczęściej pozostawiony na dworze zalany wodą, zostanie rozerwany przez zamarzającą ciecz od środka – bez spektakularnych wrażeń. Ciecz podgrzewana w czasie upałów zwiększa swoją objętość – rośnie ciśnienie. Węże które doprowadzają płyn z chłodny do bloku silnika pękają. Spektakularna powódź na ulicy oraz wzrost temperatury silnika nie wróży nic dobrego. Jeśli nie istnieje zagrożenie spowodowania kolizji należy bezzwłocznie zgasić silnik. Kilka rurek oraz fragment radiatora – chłodnicy wpływa na zachowanie optymalnej temperatury płynów w korku. W czasie wysokich temperatur należy systematycznie sprawdzać stan poziomu płynu chłodzącego. Braki uzupełniać, oraz szukać słabych punktów. Drobne nieszczelności to potencjonalna bomba zegarowa. Nie lekceważ upałów.

HOME

TOP