blog motoryzacyjny

Piątek, 24 Marca 2017

Spis Treści X

Jak działa Turbosprężarka?
o doładowaniu

Turbosprężarka ma na celu zwiększenie mocy silnia

Czym jest i jak działa Turbosprężarka?

Turbosprężarka ma na celu zwiększenie mocy silnia zachowując przy tym. podstawowe gabaryty jednostki. Innymi słowy, by z małego silnika wykrzesać większą ilość koni mechanicznych. Doładowanie stosuje się w silnikach o zapłonie iskrowym oraz samoczynnym.

Na kolektorze wydechowym montowana jest turbina, napędzana spalinami powstałymi w skutek pracy silnika, Przeciwlegle koło kompresji przekazuje sprężone powietrze do komy spalania. Tak właśnie zwiększona zostaje moc silnika.

Jak dbasz, tak masz.

Turbiny należną do nietrwałych mechanizmów, a ich skomplikowana budowa uniemożliwia domową regeneracje. Jest w tym trochę racji. Wirnik turbiny obraca się od 100 do 200 tys. obr/min. Współgrające ze sobą elementy konstrukcji turbiny muszą być wyważone. Każde uchybienie sprawi, że nawet najbardziej dopracowana konstrukcja rozpadnie się w przeciągu kilkunastu motogodzin. To też naprawa w przydomowym garażu nie wchodzi w grę.

Jak wydłużyć żywotność turbiny

Jedną z najistotniejszych, a zarazem powszechnych dla silników doładowanych, zaleceń jest schładzanie turbiny przed wyłączeniem jednostki napędowej. Mówiąc w prost. Wystarczyłby po zakończeniu trasy, pozostawić auto do 2 minut na biegu jałowym. Ten czas wystarczy, by rozgrzana turbina schłodziła się do optymalnych temperatur. Niewiele, prawda? Niestosowanie się do tej jakże prostej procedury, sprawi, że urządzenie wirujące przestanie być smarowane. Spalone resztki oleju zatykają kanał olejowy, następuje zatarcie turbiny. Ponadto w wyniku spalenia oleju powstaje koks. Nieumiejętne obchodzenie z doładowaniem sprawi, że nawet najbardziej udana konstrukcja rozpadnie się przedwcześnie.

Objawy awarii

Do klasycznych objawów ” kończącej się turbiny” można by zaliczyć : odczuwalne spadki mocy. Podczas przyspieszenia, z rury wydobywa się czarny dym w pokaźnej ilości. Do tego dochodzi gwizd na wysokich obrotach. Gdy w układzie dolotowym zaobserwujemy olej, bądźmy pewni że turbina ma najlepsze chwile za sobą. W takim przypadku pozostaje wymiana na nowy egzemplarz, bądź poddać regeneracji starą turbinę.

Biorąc pod uwagę czynnik ludzki, czyli zaniedbanie oraz zastosowanie średniej jakości materiałów przez koncerny, trudno mówić o trwałości układu doładowania. Niespełna 10% użytkowników, czytało instrukcję obsługi dołączoną przez producenta.
Wszak istnieją modele pojazdów doposażanych w sprężarki, których trwałość sięga 300 tysięcy. Nieumiejętne korzystanie z zapasu mocy ukróci żywotność turbiny o ponad połowę. Warto zastanowić się nad poprawnym użytkowaniem doładowania.

Polecamy także : www.turboregeneracja.com.pl

HOME

TOP