blog motoryzacyjny

Poniedziałek, 26 Czerwca 2017

Spis Treści X

Akumulator wiosną
na co zwrócić uwagę

Zdaniem większości kierowców zima jest najtrudniejszym czasem dla akumulatora. Pamiętać należy jednak, że większe szkody mogą spowodować wysokie temperatury. Wynika z tego, że kierowcy pamiętają o kontroli akumulatora w okresie zimowym zapominając jednak o tym w sezonie wiosenno-letnim. Skutkiem tego są częstsze awarie akumulatorów właśnie podczas wiosny i lata.

O czym pamiętać

W tym i późniejszym okresie temperatura wewnątrz samochodu ulega znacznemu zwiększeniu, a w nocy spada, wynikiem czego akumulator z czasem traci elektrolit. Wystąpić może również korozja dodatnich płyt akumulatora. Wszystko to ma wpływ na sprawność urządzenia, efektem czego jest krótszy czas eksploatacji. Zostawienie akumulatora w nieużywanym przez jakiś czas samochodzie należny do jednych z podstawowych błędów. Urządzenia w samochodzie, który nie jest używany przez cały czas pobierają prąd o czym należy pamiętać. W takich sytuacjach najlepszym wyjściem jest wymontowanie akumulatora lub regularne uruchamianie pojazdu. Aby akumulator działał nam jak najdłużej musimy stosować się do pewnych zasad. Musimy zadbać o to, aby klemy były starannie przykręcone, a bolce posmarowane wazelina techniczna a wcześniej oczyszczone. Podczas montażu należy go odpowiednio umocować. Nie można zapomnieć również o regularnym sprawdzeniu poziomu elektrolitu.

Jak poznać ze należy wymienić akumulator?

Zanim kupimy nowy akumulator należy sprawdzić, czy stara bateria nadaje się do wymiany. Wykonać to możne właściciel pojazdu. Nie narażając się na koszty ze strony warsztatu samochodowego. Sprawność naszego urządzenia należy kontrolować systematycznie. Wskaźnik diodowy wskazuje stan naładowania akumulatora, przy tym można również sprawdzać napięcie alternatora. Równie ważna jest gęstość elektrolitu. Pokazuje ona stan naładowania akumulatora. Pomiaru należy dokonać minimum pół godziny po ładowaniu, a w przypadku, gdy dolany został elektrolit po upływie doby. W ofercie rynku znajdują się trzy rodzaje akumulatorów. Wśród nich odnajdujemy: obsługowy, bezobsługowy i żelowy. W obsługowym akumulatorze dostęp do elektrolitu uzyskujemy po odkręceniu specjalnych korków. Również akumulatory bezobsługowe wymagają kontroli, z ta różnicą że mają one pokrywę i kontrolny wizjer. W żelowych akumulatorach kwas zawierając krzemionkę zastąpił elektrolit. Zanim dokonamy zakupu nowego akumulatora należy ustalić jakie powinno być rozmieszczenie biegów, tzn po której stronie ma być biegun ujemny a po której dodatni. Producent pojazdu ustala też prąd rozruchowy, wymiary akumulatora i jego pojemność. Zanim podejdziemy do montażu nowego akumulatora powinnyśmy sprawdzić stan techniczny klem i przewodów elektrycznych. Osady i korozja powinny zostać od razu usunięte. Niedziałający akumulator nie musi od razu oznaczać konieczności jego wymiany. Niekiedy wystarczy jedynie podłączyć go do prostownika. Przed jego zakupem należy dopasować go do naszego urządzenia. Dodatkowo prostownik ma możliwość odsiarczenia baterii w pojeździe, a gdy akumulator się naładuje samoistnie się wyłącza. W naszym bagażniku znaleźć powinny się kable rozruchowe. Dzięki innemu kierowcy mamy możliwość w krótkim czasie uruchomić pojazd z rozładowanym akumulatorem. Zanim dokonamy zakupu takich kabli zwrócić uwagę należy na ich parametry.

HOME

TOP