W życiu każdego kierowcy, nadchodzi taka chwila, mechanicznie wysłużone auto odmawia współpracy, bądź zwyczajnie jesteśmy znudzeni.
Dla jednych druzgocząca prawda – wymuszenie rozstania się ze swoim towarzyszem drogi. Innym zaś przychodzi na myśl wyłącznie chłodna kalkulacja zysków i strat.
Powiew nowości dywaników gumowych oraz pełna gama zapachów do samochodu, od których kręci się w głowie. Utwierdza kierowców w przekonaniu, że dopełnili swojego obowiązku – nowego właściciela „wozidła”. Wymiany kołpaków i czochranie tapicerki, co sobotę nie oznacza końca obowiązków nowego właściciela – tego należy być pewnym. Auto z drugiej ręki, powinno być dokładnie sprawdzone pod względem dokumentacji oraz stanu technicznego.
Nie ufajmy na słowo poprzedniemu właścicielowi. Lekceważące podejście do wymiany płynów eksploatacyjnych zemści się w najmniej oczekiwanym momencie. Podobnie będzie z łańcuchem rozrządu – który również należy serwisować, tak jak i pasek rozrządu.
Cieszące oko auto, to nie wszystko. Różne rodzaje napędów – napęd na tył, napęd na przód, czy rodzaju motoru diesel/benzyna wymagają użycia różnorodnych środków smarnych zalecanych przez producenta. Interwały wymian powinny być bezwarunkowo wykonywane. Znacznie taniej wyjdzie naprawić gniazdo zaworowe, niż zatarty wał korbowy, prawda?
Podstawowym zabiegiem tuż po zakupie jest wymiana oleju silnikowego wraz z filtrem. Przepchany filtr paliwa grozi zatarciem silnika – co oznacza śmierć kliniczną samochodu. Układ napędowy na tylną oś obliguje do kontroli ilości oleju w przekładni. Brak oleju przedwcześnie wyeksploatuje dyferencjał, co będzie objawiało wyciem podzespołów podczas jazdy. Analogicznie sytuacja ma się do skrzyni biegów zarówno z napędem na przód jak i na tył. Płyn hamulcowy również warto wymienić wcześniej, niż zaleca producent. Woda wydzielająca się podczas pracy płynu może sprawić, że efektowność hamowania drastycznie się pogorszy. W dodatku, korodujące od środka łączenia zwiększają ryzyko wycieku. Filtry powietrza i paliwa koniecznie muszą zastać wymienione. Oba filtry mogą tłumić osiągi silnika – oraz zaniedbane unieruchomić pojazd.