Seryjne układy dolotowe są projektowane zmyślą o zachowania jak najdłuższej żywotności silnika i prostocie konserwacji. Wielu kierowców, pragnąc zmienić nieco wizerunek swojego auta, często wybiera filtry stożkowe. Rozumowanie jest jak najbardziej uzasadnione.
Zastosowanie modyfikowanego układu dolotowego wiąże się z poprawieniem osiągów oraz zyskaniem ciekawego waloru dźwiękowego. Niestety, często źle dobrany filtr przyczynia się do szybszego zużycia kluczowych komponentów silnika. Eksploatacja pojazdu nieodzownie wiąże się z wymianą filtrów. Nic dziwnego zatem, że zaniedbane auta częściej ulegają awariom. Filtr powietrza ma za zadanie chronić silnik przed wtargnięciem niepożądanych zanieczyszczeń. Brak filtra powietrza nie zakłóci pracy silnika od razu. Wraz z rosnącym przebiegiem zużycie silnika przyczyni się do poważnej awarii. Piasek i kurz zasysany przez silnik dostanie się do komory spalania, zniszczy gładzie cylindrów oraz zawory. Olej i piasek tworzą zgraną parę, działają efektywniej niż papier ścierny, to też nie dysponując odpowiednią wiedzą wystrzegajmy się modyfikacji dolotu. Im bardziej gęsta struktura filtra, tym lepiej chroni przez zanieczyszczeniami. Niestety powietrze napotyka opór, co ma bezpośredni wpływ moc silnika.
Stożkowe filtry stosowane przez tunerów mają na cel optymalizację obu czynników, aby filtr poprawiał osiągi i zabezpieczał silnik przed zanieczyszczeniami. Filtry powietrza umieszczane są w szczelnych konstrukcjach. Zabieg ten ma na celu odizolowanie gorącego powietrza generowanego przez silnik. Odpowiedzialni tunerzy używają fabrycznych szczelnych konstrukcji montując w nich filtr stożkowy. Kolokwialnie zwany stożek, zwiększa średnio o 5% moc silnika. Przyjemny dla ucha dźwięk pracy silnika jest kolejnym efektem prac nad modyfikacją dolotu. Nieumiejętnie zamontowany filtr, będzie zaciągał gorące powietrze generowane przez silnik, co będzie miało wpływ na spadek mocy. Długość kanału dolotowego nie jest przypadkowa, to też zmiana długości układu będzie miała znaczący wpływ na kulturę pracy silnika. Filtr stożkowy powinien być wymieniany średnio co 15-20 tysięcy km. Wymianę można zastąpić regeneracją. Gdyż wkład filtra powinien być nasączany olejem oraz dokładnie myty.