Obrócenie panewki – może brzmieć trochę abstrakcyjnie i powinno.
Jedna z najpoważniejszych usterek mogąca dosięgnąć jednostki o zapłonie iskrowym i samoczynnym. Obrócenie panewki – może brzmieć trochę abstrakcyjnie i powinno.
Panewki, to rodzaj łożyskowania wału. Fragment prostokątnej blaszki w kształcie półkola. Dwie pół-panewki złożone tworzą układ łożyskujący.
Skoro wiemy jaką funkcję pełni wał w silniku, możemy przystąpić do dalszej części – łożyskowania. Wał obraca się w bloku poddany sporym obciążeniom.
Wszak moc silnika jest przekazywana właśnie przez omawianą korbę. To też łożyska konwencjonalne mogłoby szybko odmówić posłuszeństwa. Z racji skomplikowania i mnogości kulek.Dawno temu konstruktorzy wyszli z założenia, że prostota jest kluczem do bezawaryjności.
Cóż, jeśli powiem że omawiane panewki nie stykają się z wałem? Olej, jest kluczowym elementem. Panewki wykonane ze specjalnych domieszek metali. Tworzą poligon dla oleju. Jest pewnego rodzaju skrót myślowy. Trwałość panewek może osiągnąć miliona kilometrów. Wszystko zależy od użytych materiałów oraz kierowcy. Jak to? Ponieważ panewki nie uczestniczą w tarciu. Ich gładka jak szkło powierzchnia ma na celu utrzymywanie poduszki oleju między elementami. Można śmiało powiedzieć, że to olej staje się „metalem”,który podtrzymuje oba elementy przed tarciem. Jeśli oleju zabraknie, nastąpi tarcie. Zniszczenie delikatnej powłoki, która zapoczątkuje niekontrolowane niszczenie wału. Rysy. W konsekwencji urwanie wału korbowego. Obrócenie panewki jest najlepszym możliwym wyjściem. Należy zaznaczyć, że silnik w takim przypadku nadaje się do remontu, wał do szlifu. Charakterystycznym objawem uszkodzenia wału korbowego jest stukanie wewnątrz silnika, którego nie wolno lekceważyć. Ponieważ, nie ma możliwości naprawy wału bez jego wymontowania, co z reguły skutkuje rozmontowaniem całego silnika.