Wahania obrotów silnika, na biegu jałowym zazwyczaj mają przyczynę w niedrożnej przepustnicy.
Trafnym spostrzeżeniem jest, skąd w takim wypadku bierze się owe zanieczyszczenie? Odma olejowa – odpowietrza przedział korbowy. W wyniku pracy gazy pozostałe w przedziale smarowania odprowadzane są do przepustnicy. W połączeniu z filtrowanym powietrzem drobiny oleju te, osiadają na ściankach przepustnicy, tworzą swojego rodzaju warstwę nagaru. Przepustnica odpowiada za dostarczenie odpowiedniej dawki powietrza do silnika, by ten mógł pracować. Falowanie obrotów bierze się z niedrożności – niedomknięcia przepustnicy. W wyniku czego do silnika dostaje się zbyt mała dawka powietrza. Efektem jest zaburzona praca – wahania obrotów biegu jałowego. Należy nadmienić, iż częstą przyczyną zawieszania obrotów silnika – mimo puszczenia pedału przyspieszania, jest obklejony nagarem silniczek biegu jałowego – zwany silniczkiem krokowym bądź zwyczajnie korkowcem. Silniczek ten dozuje odpowiednie dawki powietrza przemieszczając trzpień w jednej płaszczyźnie. Zapchany kanalik spowoduje zatrzymanie trzpienia w jednej pozycji, co sprawi, że obroty nie będą mogły wrócić do stanu sprzed wciśnięcia pedału przyspieszenia. Z reguły wystarcza czyszczenie, lecz czasem – jak i w przypadku przepustnicy, należy skalibrować oba elementy za pomocą zestawu diagnostycznego.