Spalanie stukowe należy do poważnych problemów nękających silnik o zapłonie iskrowym.
Spalanie stukowe należy do poważnych problemów nękających silnik o zapłonie iskrowym. Zjawisko to jest ściśle powiązane z dwoma nieprawidłowościami. Zbyt ubogą mieszanką paliwa oraz nieodpowiednią temperatura świec. W istocie pracy silnika o zapłonie iskrowym czas współgrania zapłonu mieszanki paliwo powietrznej z iskrą jest kluczowy. Zaburzenie tej ściśle określonej wartości może doprowadzić do destrukcji silnika. Jeśli mamy do czynienia ze złym doborem świec oraz słabym jakościowo paliwem bądźmy gotowi na problemy. Oznacza to, że w czasie cyklu pracy, poszczególnych elementów takich jak zawory czy tłoki wspominane wcześniej paliwo wybucha w nieodpowiednim momencie. Ze zdwojoną siłą niewypalonej mieszanki z zapasem nowej. Wybuchające paliwo przekaże wszak moc na tłoki, ale takie spalanie będzie działać destruktywnie na tłoki i silnik. Silnik może pracować nierówno. Nie ma mowy o kulturze pracy. Moc będzie zaniżona ponieważ mimo dużej objętości paliwa dostarczona będzie relatywnie mała dawka powietrza. Spalanie będzie rosło. Producenci wyszli na przeciw powszechnym niegdyś problemom. Czujnik spalania stukowego ma za zadanie wykrywać omawiane nieprawidłowości. Sterując kątem zapłonu i dawkowaniem mieszanki, w taki sposób by spalanie przebiegało w jak najlepszej proporcji. Tak, by silnik nie ucierpiał.