Pomimo prostej budowy, muszą sprostać wysokim wymaganiom.
Przewody hamulcowe należą do części składowych układu hamulcowego zapewniających bezpieczeństwo. Rolę jaką odgrywają można opisać jednym zdaniem. Umożliwiają przepływ płynu hamulcowego do zacisków i rozpieraczy. Pomimo prostej budowy, muszą sprostać wysokim wymaganiom. Umiejscowienie pod podwoziem, naraża powierzchnię na uszkodzenia mechaniczne. W uszkodzenia wdaje się korozja. W efekcie czego, osłabiona struktura przewodu daje o sobie znać, przy hamowaniu. Przewód pęka. Hamulec wpada w podłogę. Efekt jest bardzo prosty do przewidzenia.
Należy nadmienić, że przewody hamulcowe dzielimy na dwa rodzaje. Elastyczne, -łącznik między zaciskiem a przewodem sztywnym. Sztywne, te które doprowadzają płyn do rozdzielaczy. Przewody elastyczne umiejscowione są z reguły blisko koła. To też ich kontrola może odbywać się częściej np. przy wymianie koła.
Rynek wtórny oferuje przewody miedziane, które są znakomitą alternatywą. Wymiana na komplety miedziane pozwoli spać spokojnie. Miedź bowiem nie koroduje.Nie osłabiony korozją przewód będzie służył latami.
Producenci aut przewidują, że stalowe przewody hamulcowe wytrzymują średnio 10 lat użytkowania. Wiele aut z rynku wtórnego przechodzi gruntowny remont układu hamulcowego, w celu wymiany przewodów stalowych na miedziane. W przypadku układu hamulcowego nie należy zwlekać z naprawą.
Obserwując wyciek płynu w zbiorniczku wyrównawczym. Eksploatacja układu hamulcowego nakazuje częste kontrole. Wyposażone w czujniki auto, wskaże ubytek płynu hamulcowego poprzez kontrolkę zwaną potocznie jako „ręczny” w tym przypadku doszukujmy się ubytku. W 80% przypadków mowa o uszkodzeniu przewodu. Zaleca się wymianę wszystkich przewodów sztywnych na miedziane. Ważnym jest, by do przewodów niedostały się zanieczyszczenia. Drobina piasku jest w stanie spowodować zator, który sparaliżuje układ hamulcowy.