Wiedza podstawowa na temat przepływomierzy może się przydać każdemu. Jak wiadomo jest to jeden z najważniejszych czujników w samochodzie, dzięki któremu komputer wylicza odpowiednią dawkę paliwa
Przepływomierz, to najprościej mówiąc czujnik, któregoś zadaniem jest pomiar ilości zasysanego powietrza do silnika. Umiejscowiony jest z reguły tuż za filtrem powietrza. Odczyty tegoż czujnika mają znaczący wpływ na pracę silnika. Błędne odczyty, które trafią do jednostki sterującej będą skutkować dawkowaniem zbyt ubogiej bądź bogatej dawki paliwa na cylindry.
Symptomy awarii przepływomierza są łudząco podobne do awarii sondy lambda.Wyeksploatowany silnik, który ma przedmuchy, zalewa olejem układ dolotowy, co uniemożliwia odczyt poprawnych danych przez przepływomierz. W takim przypadku, wymiana przepływomierza na nie wiele się zda. Rozwiązaniem pozostaje wymiana bądź remont jednostki. Starsze generacje aut, wyposażane w prowizoryczną jak na dzisiejsze standardy, instalacje gazową drugiej generacji, działającej na zasadzie podciśnienia, uszkadzały właśnie ten czujnik. Niekontrolowany wybuch gazu w kolektorze, rozrywał plastikowe elementy układu dolotowego, w tym przepływomierza. Zaobserwowane zwiększenie spalanie często współgra z nieprawidłowościami odczytu przepływomierza, zwykle od tego diagnozuje się awarię. Niedrożny filtr powietrza, również sprzyja awariom kolokwialnie zwanej przepływki.