Hamowanie silnikiem, to podstawa ekodrivingu. Zasada wytracania prędkości za pośrednictwem układu napędowego była punktem spornym wielu ośrodków nauki jazdy. Wątpliwości rozwiewają komputery pokładowe, które dostarczają szczegółowych informacji na temat spalania.
Jazda na najwyższym biegu bez dodawania gazu powoduje, że wtryskiwacze zamykają przepływ paliwa. Co za tym idzie, brak zużycia paliwa. Jak zatem silnik utrzymuję pracę, skoro nie jest zasilany w paliwo? Otóż, przez koła do skrzyni skończywszy na silniku przekazywana jest prędkość obrotowa – to ona napędza silnik. Stosunkowa trudna w teorii umiejętność redukcji biegów oraz oraz operowania sprzęgłem, przyczyni się do sporych oszczędności. Wskaźnik obrotomierza zgrany ze sprzęgłem umożliwi efektywne hamowanie silnikiem. Należy wtrącić, że jazda na luzie, to znaczy na biegu jałowym powoduje, że pojazd jest mniej stabilny na drodze. Wrzucony bieg stabilizuje pojazd, zapewniając bezpieczeństwo.