Awarie cewek zapłonowych należą do powszechny awarii jednostek benzynowych. Problem ten jest na tyle uciążliwy, że usterka uniemożliwia dalszą jazdę.
Rynek komponentów zamiennych oferuje szeroką gamę części, w tym cewek. Podział jest obszerny na tyle, aby wyróżnić konkretne typy instalacyjne: Coil rails, Plug Top obie te grupa nazywana mylnie cewkami fajkowymi– nakładane bezpośrednio na świecę. Coil rails – w jednej szynie nakładane na komplet świec. Block rails – bardzo popularna konstrukcja w pojazdach zasilanych benzyną. W formie bloku przekazuje napięcie za pośrednictwem przewodów wysokiego napięcia. Niekiedy awarie świec zapłonowych oraz przewodów wysokiego napięcia łączą się z nieprawidłową pracą cewki.
Nierówna praca silnika oraz zwiększone zużycie paliwa stanowią bezpośredni objaw usterki układu zapłonowego. Lokalizacja problemu nie należy do trudnych czynności. Układ zapłonowy wrażliwy jest na wilgoć. Wszelakie zamoczenia przewodów, czy samej cewki mogą zdecydowanie utrudnić eksploatację. Przebicie wysokiego napięcia na inne elementy silnika, często nazywane w żargonie mechaników „dyskoteką” można zauważyć w ciemności, na kompozytach pracującego silnika. Pojawiające się tam iskierki, świadczą o przebiciu wysokiego napięcia.
Zmiany kompletu cewek (Pencil Coils, Plug Top Coils) nie jest wymagana, jak ma to miejsce przy wymianie całych kompletów świec zapłonowych. Inną kwestią jest wymiana cewki (Coil rails, Block rails) w jednym elemencie. Nieczęsto odmawia współpracy cała cewka, a pojedyncze cewki. Cewki zespolone uważane są za nierozbieralne. To też awaria choćby jednego z uzwojeń klasyfikuję cewkę do wymiany. Za podawanie iskry odpowiedzialne są czujniki i moduły, które znacznie rzadziej ulegają awarią, niż konwencjonalne układy. Oznacza, to okrojone poszukiwania awarii.